Deze les kregen wij de laatste weekopdracht aangeboden. Het was een vrije opdracht waarbij wij zelf mochten kiezen met wie wij wilden werken en wat uiteindelijk het eindproduct was.
Ik koos ervoor om samen te werken met twee medestudenten die beide stagelopen in groep 4. Na wat brainstormen, kwam wij op het idee om een les te geven dat aansluit bij het thema 'Koningsdag'. Zo sluiten wij mooi aan bij de belevingswereld van de kinderen. Vervolgens hadden wij drie ontwerpeisen opgesteld:
- Beeldvormers en interactie;
- Duidelijk en overzichtelijk;
- Aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
- Attention (aandacht): tijdens de introductie van de les trekken wij de aandacht van de kinderen door middel van LessonUp. Op LessonUp staan afbeeldingen en een woordweb. We trekken ook de aandacht door middel van een woordweb. Waar denken de kinderen aan bij Koningsdag?
- Relevance (relevantie): Door een onderwerp te kiezen die aansluit op de belevingswereld van de kinderen zorg je voor betrokkenheid bij de les. Koningsdag krijgt door deze les meer betekenis voor de kinderen. Je kunt in je les duidelijk de doelen van de les benoemen en deze ook mee nemen in je afsluiting.
- Confidence (vertrouwen): tijdens deze les willen wij de kinderen het gevoel van vertrouwen geven tijdens de quiz. De kinderen kunnen in tweetallen nadenken over de antwoordmogelijkheden en mogen dan het kaartje met het antwoord in de lucht houden. Hierbij besteden wij aandacht aan een veilige leeromgeving en het respectvol omgaan met elkaar en spullen
- Satisfaction (voldoening): we sluiten aan bij de basisbehoefte autonomie doordat de kinderen zelf mogen kiezen welke knutselopdracht zij willen uitvoeren. Daarnaast geeft het tijdens de quiz natuurlijk voldoening als zij het goede antwoord hebben gegeven. Ook geeft een versierde klas / jezelf voldoening.
Zoals ik net als had vermeld, sluit de les die wij hebben ontworpen aan op het thema 'Koningsdag'. Dit ter voorbereiding op de Koningsspelen. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen weten waarom we Koningsdag vieren en meer leren over het koningshuis zelf. Dit zijn dan ook de doelen voor deze les. Deze les is ontworpen op LessonUp en bestaat uit: een woordweb als introductie, een quiz en een knutselopdracht als verwerking en als laatste een terugblik op de doelen.
De 21 -eeuwse vaardigheden waaraan wij werken deze les zijn: samenwerken en creatief denken.
De docentenhandleiding kunt u hier terugvinden.
Terugblik:
Ik merkte dat de leerlingen erg enthousiast werden van het onderwerp. De kinderen waren direct nieuwsgierig en konden al verschillende dingen vertellen over Koningsdag zelf. Vervolgens vertelde ik de leerlingen informatie en had ik tussendoor ook interactie met ze. Vervolgens deden wij de quiz. Ik merkte dat de leerlingen het spelelement heel leuk vonden en zo kon ik exact zien welke leerlingen goed hadden geluisterd en beter zijn in begrijpend luisteren dan andere kinderen. De kinderen vonden het een mooie PowerPoint en ik merkte dat de lay-out ook duidelijk en overzichtelijk was. Deze les was een leuke en interactieve manier om kennis te maken met het 'Koningshuis'.

Reacties
Een reactie posten