- De cognitive load theorie van John Sweller beschrijft hoe de verschillende geheugen functies worden belast tijdens het leren. Het menselijk geheugen bestaat uit drie elementen. De informatie komt binnen via het zintuigelijk geheugen. Deze informatie wordt verwerkt in het werkgeheugen, ook wel het korte termijn geheugen. De capaciteit van het werkgeheugen is beperkt en heeft ongeveer ruimte voor 7 elementen. Als er nieuwe informatie bij komt, kan er oude informatie wegvallen. Tenzij dit wordt opgeslagen naar het lange termijn geheugen. Hier is altijd ruimte. Volgens de cognitive load theorie zijn mensen beter in staat om te leren wanneer de cognitieve belasting op het werkgeheugen minimaal is.
- De dual code theorie houdt in dat alle informatie visueel of verbaal worden gehaald. De visuele en verbale communicatie wordt in aparte kanalen van het werkgeheugen verwerkt. En beide kanalen kunnen worden gebruikt om informatie te herinneren. Dus door beide processen te combineren, kan je informatie beter onthouden.
In
Mayer zijn cognitieve multimediatheorie brengt hij deze twee theorieën
samen. Volgens Mayer leren studenten beter door een combinatie van
relevante afbeeldingen met gesproken tekst dan alleen geschreven tekst. Het
werkgeheugen raakt op deze manier niet overbelast.
1.
Representaties: gebruik
zoveel woorden als afbeeldingen.
2.
Continguïteit:
presenteer de woorden nabij elkaar en tegelijkertijd.
3.
Coherentie: gebruik
geen ongerelateerd materiaal,
dat lijdt af.
4.
Modaliteit:
presenteer worden liever auditief dan als geschreven tekst
5.
Redundantie: gesproken
tekst is geen geschreven tekst meer.
6.
Segmentatie: splits
informatie zoveel mogelijk op in betekenisvolle delen.
Wanneer leermaterialen
volgens de bovenstaande zes principes worden gemaakt, houden zij rekening met
de mogelijkheden en beperkingen van het werkgeheugen en kan de informatie zo
goed mogelijk worden verwerkt zodat het opgeslagen kan worden in het langer
termijn geheugen. Het leerrendement en de transfer zou hierdoor zo goed
mogelijk verlopen.
Filmpje: Cognitieve multimediatheorie uitgelegd door Don Zuiderman

Reacties
Een reactie posten