Weekopdracht 5: Zelfregulatie en vaardigheden

Deze week kregen wij de opdracht om een les te ontwerpen met een van de volgende programma’s: Webkwestie, ThingLink, LessonUp of Symbaloo. Met mijn groepje heb ik ervoor gekozen om een les te ontwerpen met ThingLink.

Met ThingLink maak je een interactieve afbeelding. Je kan deze met jou leerlingen delen. Je maakt de afbeelding interactief doordat je extra informatie toevoegt. De informatie die je kan toevoegen zijn onder andere websites, filmpjes etc.

Wij hebben voor ThingLink gekozen omdat wij dit de meest geschikte manier voor
vonden voor de onderbouw. Uit ervaring merken wij dat er in de onderbouw minder Chromebooks of iPads beschikbaar zijn. Het thema waar de les bij aansluit, is de ‘Lente’.

Voordat we aan de slag gingen met ons ontwerp, hebben we eerst de volgende drie ontwerpeisen opgesteld:

  • Duidelijke handleiding;
  • Duidelijke leerdoelen voor de leerlingen; 
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen.
Ook hebben wij weer een ontwerpmodel gebruikt. Dit keer hebben wij gekozen voor het ADDIE-model. We hebben het ADDIE-model als volgt toegepast:
  • Analyse: Wij willen het thema introduceren door middel van ThingLink. 
  • Design: Van tevoren hebben wij onze doelen vastgesteld. Ook hebben wij gekeken hoe de vorm en de inhoud eruit komt te zien.
  • Development: In deze fase hebben wij ons ontwerp gemaakt. Hier hebben we gekeken naar de didactiek, dus hoe wij het leerdoel willen overbrengen. Wij willen dat de leerlingen zelfstandig kijken naar de ‘ThingLink’. Dit doen ze door middel van een iPad of een Chromebook. De leerlingen doen dan al ervaring op met het nieuwe thema.  
  • Implementation: In deze fase gaan de kinderen aan het werk met ons product. De kinderen doen dit individueel, waardoor het proces steeds herhaald wordt. Zo hopen wij dat ons product tot een optimaal resultaat komt. 
  • Evaluation: Wanneer wij tegen een probleem aan lopen, delen wij dit met elkaar en kunnen wij het ontwerp aanpassen. 

De docentenhandleiding van de les kunt u hier bekijken. En de link naar de ThingLink kunt u hier vinden. 

Terugblik:

De kinderen vonden het een hele leuke en interessante praatplaat, hierdoor merkte ik dat de kinderen direct betrokken waren. Ik merkte ook dat ze nieuwsgierig waren naar de verschillende tekentjes, waardoor de leerlingen soms afgeleid waren en niet meer goed naar de plaat keken. Een idee voor de volgende keer is dan om de praatplaat los van Thinglink te laten zien. En later verdere instructie te geven over de Thinglink praatplaat. Het zelfstandig werken ging erg goed, de kinderen konden zelfstandig aan de slag met de verschillende opdrachten en de andere kinderen werden er heel nieuwsgierig naar, waardoor er heel veel kinderen op de iPads wilde werken. Wel merkte ik dat het middelste plaatje van de Thinglink niet helemaal goed zichtbaar was. Voor de volgende keer zou ik zelf nog een extra check willen doen of alles te lezen en te gebruiken is, zodat je er tijdens je les niet achter hoeft te komen. Wel vond ik deze les een echte aanrader om een thema in te luiden! 

Reacties