Vraag van de week 5: Wat kan je voor tools/technologie gebruiken bij blended learning?

 Deze week kregen wij de opdracht om verschillende tool/technologieën op te zoeken die je kunt inzetten bij blended learning. Maar wat is nou blended learning?

Blended learning kan worden omgeschreven als een mix van face-to-face en ict-gebaseerde onderwijsactiviteiten. Deze twee leeractiviteiten maken beide een groot onderdeel uit van het onderwijs en versterken elkaar. De definitie van blended learning is heel breed. Er vallen verschillende soorten modellen en vormen onder de definitie. Ook valt ‘Flipped the classroom’ onder dit concept. Voor meer uitleg kunt u terecht op de site van leraar24.

Nu we weten wat blended learning is, heb ik onderzoek gedaan naar verschillende tools. Op de site van SURF, kwam ik een infographic tegen. Deze kunt u hier downloaden. Op de infographic zie je verschillende soorten tools staan, zoals:

  • Brainstormtools: Padlet, Mind Mapping en Tricider;
  • Stemtools: Mentimeter, Socrative, FeedbackFruits, Shakespeak, PresentersWall, Kahoot en ResponseWare;
  • Toetstools: Toetstool binnen de ELO, Turnitin, Maple TA en PeerWise;
  • Authoringtools: Articulate Storyline, Captivate en Xerte;
  • Feedback- en samenwerkingstools: Discussion in ELO, andere feedback- en samenwerkingstools, FeedbackFruits, Online Office (Office 365, Google Docs), Blog in ELO en Wiki in ELO.

Op de infographic zie je niet alleen de meest gebruikte tools, je ziet ook de verschillende methodieken die gebruikt worden bij het ontwerpen en ontwikkelen van blended onderwijs, tips, algemene informatie, een analyse van een enquête en tips van experts.

Zelf maakte ik in de midden- en bovenbouw ook gebruik van de verschillende tools. Dit deed ik vooral door de stemtools en brainstormtools in te zetten. In de onderbouw vind ik dit lastig, omdat wij maar 6 computers in de klas hebben. Ik neem deze informatie wel mee om in de toekomst in te zetten. 

Reacties