In deze blog geef ik jullie informatie over de Hype-Cycle en over verschillende technologische onderwijs trends.
De inzet van nieuwe technologie verloopt via de Hype-Cycle. Maar wat is nou de Hype-Cycle?De Hype-Cycle is een model dat is ontwikkeld door de Gartner-groep om te begrijpen wat er gebeurt met nieuwe technologie en welk patroon zij afleggen voordat het een goed gebruikte technologie wordt. In de grafiek zie je op de horizontale as de tijd en op de verticale as de verwachtingen van gebruikers. Als er een nieuw product is ontwikkeld, ontstaat er een ‘trigger’. Iedereen hoort erover, mensen zien het in verschillende conferenties en ze horen erover op internet. En na deze ‘trigger’ wordt er gepraat over hoe goed en geweldig deze technologie is en wat het kan doen voor ons in de samenleving (dit zie je in de grafiek aan de stijging)). Maar op een gegeven moment hebben we zulke hoge verwachtingen, dat we het eigenlijk hebben overschat. Hierdoor nemen onze verwachtingen af en zijn wij teleurgesteld (daling in de grafiek). Wij denken dat er uiteindelijk andere technologieën zijn, die beter zijn, en onze problemen wel kunnen oplossen. Sommige technologieën eindigen hier. Maar veel technologieën komen uiteindelijk weer in zicht. Mensen beseffen dat de technologie niet per se de planeet hoeft te redden en ontwikkelen verschillende applicaties voor de technologie, waardoor de technologie alleen maar beter wordt. Ze krijgen dan echte resultaten en klanten, wat uiteindelijk eindigt bij goed werk van de technologie (zo eindigt de grafiek).
Het grote aantal ontwikkelingen op technologisch vlak, maken meer individueel maatwerk mogelijk. Er ontstaan veel verschillende trends in het onderwijs. Een aantal trends die ik ben tegengekomen en erg interessant vindt zijn:
- Artificiële intelligentie (AI): leerlingen komen al op jonge leeftijd in aanraking met AI. Dit komt bijvoorbeeld door hun mobieltjes of digitale toetsen. Dit zal zich de komende tijd veel verder ontwikkelen, bijvoorbeeld door middel van adaptieve leermiddelen waarbij kinderen steeds meer kunnen leren op eigen tempo en hun eigen manier.
- Internet of Things (IoT): Doordat apparaten steeds meer met het internet en elkaar verbonden zijn, kan er met behulp van algoritmes en de cloud, er in de toekomst voor zorgen dat er steeds meer maatwerk kan worden aangeboden.
- Big data: Op deze manier kunnen we makkelijker leerlingen monitoren om meer gepersonaliseerde leerroutes vorm te geven. Hier in Snappet al mee bezig.
- Digitaal vertrouwen: Door de toenemende technologisering is er meer aandacht voor de privacy, veiligheid en digitale ethiek in de lessen. Het is belangrijk om te weten hoe het werkt zodat we er goed mee kunnen omgaan.
De komende tijd wil ik mij wat meer gaan verdiepen in de trend
‘Internet op Things (IoT)’. Mij lijkt de Blockchain technologie heel
interessant en ik ben benieuwd wat daarmee precies kan worden gedaan.
Ik ga de komende tijd deze trends in de gaten houden door verschillende
bronnen te bekijken. Een aantal van deze bronnen heb ik al benoemd in mijn blog
‘Hoe kan je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelen op ICT-gebied in het
onderwijs?’. De overige bronnen zijn:
Bronnenlijst:
https://www.youtube.com/watch?v=2e416wjdKaY&feature=youtu.be
https://www.vernieuwenderwijs.nl/de-onderwijstrends-voor-2019-2020/


Reacties
Een reactie posten