om ICT te integreren in zijn of haar onderwijs.
Volgens het TPACK-model moet je bij het ontwikkelen van een
onderwijsactiviteit nadenken over wat je wilt overbrengen (vakinhoud), op welke
manier (didactiek) en met welke hulpmiddelen (technologie).
Het TPACK model helpt leraren bij het maken van keuzes over
hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te
ondersteunen. Ook helpt het model leraren om kritisch na te denken over hun
eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ICT zinvol in
te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek.
De vakinhoud die wij voor deze les hebben, is filosofie. De didactiek
is een klassengesprek en de technologie die wij hebben gekozen is Quiver 3D.
In de ontworpen les hebben we niet alleen rekening gehouden
met het TPACK-model, ook hebben rekening gehouden met verschillende
ontwerpeneisen en de uitgangspunten van het ARCS-model.
De ontwerpeneisen die ik heb opgesteld, heb ik samen met
mijn groepjes bedacht. Wij vonden het belangrijk dat de onderstaande drie
punten terugkwamen in ons ontwerp:
- Duidelijke doelen voor de leerlingen;
- Gebruik actieve werkvormen;
- Differentiatie in het lesontwerp.
De uitgangspunten van het ARCS-model die wij hebben gebruikt
zijn:
- Aandacht: wij openen de les met een praatplaat. De kinderen kunnen zich hierin inleven omdat het heeft gesneeuwd.
- Relevantie: bekendheid à deze les sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen.
- Motivatie matching à we gebruiken verschillende werkvormen zoals: praatplaat, kringgesprek en een interactieve kleurplaat.
- Confidence: Succesful opportunities à wij geven de kinderen het vertrouwen dat ze mogen zeggen wat ze vinden en dat ieder zijn of haar eigen mening heeft. Dit sluit het aan bij het filosoferen.
- Satisfaction: Intrinsic Reinforcement à wij geven positieve feedback op het proces.
De les die we hebben ontworpen heet ‘Filosoferen in de
winter’. In deze les voeren we een klassengesprek aan de hand van een
praatplaat, tekenen de kinderen een kleurplaat in en laten ze hun kleurplaat tot
leven komen via de Quiver app.
In de onderstaande docentenhandleiding vindt u meer informatie:
Docentenhandleiding Filosoferen in de winter
Terugblik:
Afgelopen vrijdag had ik deze les gegeven. Ik merkte dat het
allemaal duidelijk was voor de leerlingen. Tijdens het filosoferen waren de
kinderen enthousiast en deden ze goed mee. Ze vonden het een leuk plaatje en er
was genoeg over te zeggen. Misschien juist te veel. Toen ik de opdracht ging
uitleggen merkte ik dat de kinderen heel erg enthousiast raakten. Ze wilde allemaal
graag de opdracht uitvoeren en met de Quiver app kijken hoe het eruit zag. De kinderen
snapte wat ze moesten doen en het lukte ze om via de app zelfstandig hun kleurplaat
tot ‘leven’ te laten komen.
Het verbeterpunt die ik meeneem is: van tevoren goed kijken wat
voor plaatje ik de kinderen laat zien. Het was heel leuk dat het gesprek in
staan bleef, maar op een gegeven moment werd het wel tijd om ook aan de
opdracht te beginnen.
Het was een hele leuke les, waarbij de kinderen erg enthousiast waren en over hun gevoel hebben leren praten.
Bronnen:

Reacties
Een reactie posten