Weekopdracht 3: Kritisch denken

Deze week kreeg ik, om samen met twee andere studenten, de opdracht om een les te bedenken dat aansloot bij het 21e -eeuwse vaardigheid: ‘Kritisch denken’. We moesten dit doen aan de hand van de digitale pedagogiek: TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge). Het TPACK model is ontwikkeld door Matthew Koehler en Punya Mishra en beschrijft de kennis die een leraar nodig heeft
om ICT te integreren in zijn of haar onderwijs.

Volgens het TPACK-model moet je bij het ontwikkelen van een onderwijsactiviteit nadenken over wat je wilt overbrengen (vakinhoud), op welke manier (didactiek) en met welke hulpmiddelen (technologie). ​

Het TPACK model helpt leraren bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen​. Ook helpt het model leraren om kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek.

De vakinhoud die wij voor deze les hebben, is filosofie. De didactiek is een klassengesprek en de technologie die wij hebben gekozen is Quiver 3D.

In de ontworpen les hebben we niet alleen rekening gehouden met het TPACK-model, ook hebben rekening gehouden met verschillende ontwerpeneisen en de uitgangspunten van het ARCS-model.

De ontwerpeneisen die ik heb opgesteld, heb ik samen met mijn groepjes bedacht. Wij vonden het belangrijk dat de onderstaande drie punten terugkwamen in ons ontwerp:

  • Duidelijke doelen voor de leerlingen;
  • Gebruik actieve werkvormen;
  • Differentiatie in het lesontwerp.

De uitgangspunten van het ARCS-model die wij hebben gebruikt zijn:

  • Aandacht: wij openen de les met een praatplaat. De kinderen kunnen zich hierin inleven omdat het heeft gesneeuwd.
  • Relevantie: bekendheid à deze les sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen.
  • Motivatie matching à we gebruiken verschillende werkvormen zoals: praatplaat, kringgesprek en een interactieve kleurplaat.
  • Confidence: Succesful opportunities à wij geven de kinderen het vertrouwen dat ze mogen zeggen wat ze vinden en dat ieder zijn of haar eigen mening heeft. Dit sluit het aan bij het filosoferen.
  • Satisfaction: Intrinsic Reinforcement à wij geven positieve feedback op het proces.

De les die we hebben ontworpen heet ‘Filosoferen in de winter’. In deze les voeren we een klassengesprek aan de hand van een praatplaat, tekenen de kinderen een kleurplaat in en laten ze hun kleurplaat tot leven komen via de Quiver app.

In de onderstaande docentenhandleiding vindt u meer informatie:

Docentenhandleiding Filosoferen in de winter 

Kleurplaat Pinguïn Quiver

Terugblik:

Afgelopen vrijdag had ik deze les gegeven. Ik merkte dat het allemaal duidelijk was voor de leerlingen. Tijdens het filosoferen waren de kinderen enthousiast en deden ze goed mee. Ze vonden het een leuk plaatje en er was genoeg over te zeggen. Misschien juist te veel. Toen ik de opdracht ging uitleggen merkte ik dat de kinderen heel erg enthousiast raakten. Ze wilde allemaal graag de opdracht uitvoeren en met de Quiver app kijken hoe het eruit zag. De kinderen snapte wat ze moesten doen en het lukte ze om via de app zelfstandig hun kleurplaat tot ‘leven’ te laten komen.

Het verbeterpunt die ik meeneem is: van tevoren goed kijken wat voor plaatje ik de kinderen laat zien. Het was heel leuk dat het gesprek in staan bleef, maar op een gegeven moment werd het wel tijd om ook aan de opdracht te beginnen.

Het was een hele leuke les, waarbij de kinderen erg enthousiast waren en over hun gevoel hebben leren praten. 

Bronnen:

http://www.tpack.nl/over-tpack.html

https://tinqwise.nl/blog/arcs-model-van-keller

Reacties