Weekopdracht 2: Digitaal samenwerken/communiceren

Deze week kreeg ik tijdens de les van Onderwijskundig Ontwerpen de opdracht om een les te bedenken, waarbij de kinderen digitaal gaan samenwerken of communiceren. Dit moest ik samen met mijn PLG-groepje doen. Hierbij hebben mijn PLG-groepje en ik rekening gehouden met de volgende ontwerpeisen:

  • Verschillende actieve werkvormen;
  • Overzichtelijke handleiding;
  • Actueel voor de leerlingen.

Ook hebben we bij de voorbereiding het ARCS-model van John Keller gebruikt. We laten de volgende punten terugkomen: 

  • Aandacht: Wij trekken de aandacht van de kinderen door de les te starten met een Flipgrid filmpje. De opdracht wordt in dit filmpje uitgelegd. 
  • Voeldoening: Strategie Equity à we stellen de eis dat de kinderen 3 voordelen moeten benoemen van thuisonderwijs. 
  • Relevantie: Tijdens de instructie praten we in taal die de kinderen begrijpen. Wij maken verder duidelijk wat de doelen zijn voor de kinderen. 
  • Vertrouwen: De kinderen delen hun eigen mening over thuisonderwijs, ze kunnen hierin geen fouten maken.

Vandaag is (voorlopig) de laatste dag dat er thuisonderwijs is en de kinderen mogen maandag weer naar school. Maar hoe hebben zij het thuisonderwijs ervaren?

In deze les, die ik samen met mijn PLG heb ontworpen, noemen de kinderen de voordelen op van het thuisonderwijs. Wat vonden zij voordelen van het thuiswerken? En waarom? Deze voordelen presenteren de leerlingen in een Flipgrid filmpje. Nadat de filmpjes zijn opgenomen, bespreken we deze met elkaar. Wat wordt het meest gezegd? Vind jij dat ook?

Terugblik:

De kinderen waren erg enthousiast over de les. Ze vonden het erg leuk om mij terug te zien in het filmpje tijdens de introductie en ik merkte dat ze hierdoor nieuwsgierig werden. De kinderen hadden uiteindelijk in tweetallen het werkblad ingevuld en daarna samen het filmpje opgenomen. Per groepje gaf ik een korte instructie over Flipgrid. Ik merkte dat dit erg goed ging. Wanneer een leerling er niet helemaal uit kwam, konden ze elkaar helpen. Het ontworpen materiaal was passend bij het niveau.

Verbeterpunten voor de volgende keer kunnen zijn: Van tevoren al uitleggen hoe Flipgrid werkt, zodat ik dit niet iedere keer los hoef te doen. Zo kunnen de leerlingen ook zelf even experimenteren. Ook lijkt het mij beter als de leerlingen de volgende keer eerst zelf nadenken over de vraag, in plaats van direct samenwerken.

Een verbeterpunt gericht op de handleiding vind ik dat hij iets uitgebreider mag met eventueel meer voorbeelden. Ik merkte dat ik zelf nog lastig voor ogen had wat ik nou wilde bereiken met de opdracht.

Wat ik wil vasthouden is de opbouw van de docentenhandleiding en het ontwerpen in Canva.

Docentenhandleiding Flipgrid

Werkblad voor- en nadelen


Terugblik:

De kinderen vonden deze les erg leuk. Wel merkte ik dat ze heel erg moesten wennen wanneer ze zichzelf een beeld zagen en dat de kinderen daar een beetje onrustig van werden. Wel was het goed dat ik in kleine groepjes had gewerkt en dat de kinderen in een aparte ruimte konden zitten. Als ik deze les met de hele klas had gedaan, was het fijn geweest als de kinderen allemaal een device hadden. Zo konden de kinderen zien bij andere kinderen hoe zij het deden en dan van elkaar leren. 

Reacties