Vraag van de week 4: Wat kan je voor tools/technologie gebruiken voor flipping the classroom?

Deze week kregen wij, zoals elke week, een nieuwe vraag van de week. Deze week gaat het over flipping the classroom. Zelf heb ik één keer eerder van term ‘Flipping the classroom’ gehoord. Een medestudent/vriendin had mij hier een keer over verteld, maar dit ging op een andere manier, dan dat in de les werd verteld. Het ging namelijk als volgt: de klas werd in groepjes verdeeld en elk groepje kreeg een sub onderwerp. De kinderen moesten dan in het groepje het onderwerp gaan uitwerken binnen een bepaalde tijd. Daarna gingen de kinderen de gevonden informatie presenteren aan elkaar. Hierbij werd een beroep gedaan op het selectief vinden van de juiste informatie, samenwerken en presenteren. Hierbij kan je ook kijken naar het verwerken van informatie aan de hand van een PowerPoint of juist op een poster. Zelf heb ik dit een keer gedaan met mijn stageklas. De kinderen vond het erg leuk en leerzaam.

In de les werd flipping the classroom als volgt uitgelegd: Bij flipping the classroom bekijken leerlingen uitleg en instructie in hun eigen tijd en wordt de tijd in de klas gebruikt om te oefenen, te discussiëren, vragen te beantwoorden of op een andere manier actief met de stof bezig te zijn. ​

Leraren die een les flipping the classroom maken, maken meestal gebruik van video’s of andere vormen van online instructie.​ Het is hierbij belangrijk dat je nadenkt over hoe de les inhoudelijk wordt ingericht. Is het iets wat in een video kan? Of is de les meer gericht op kennisconstructie dan kennisoverdracht? Wat is de visie van de school? Hoeveel wil je eigenlijk bij de leerlingen neerleggen? En is iedereen op school het daarmee eens?

Ook kan er tijdens flipping the classroom gebruik worden gemaakt van het TPACK-model. Het TPACK-model heb ik toegelicht in de post van ‘Weekopdracht 3: kritisch denken’. Maar hoe kan je dat toepassen bij flipping the classroom? Bij de didactische kennis (PK) weet de leraar welke actieve vormen er van leren ingezet kunnen worden tijdens de les(sen). Bij de vakinhoud (CK) is de leraar goed op de hoogte van der inhoud van de lesstof en welke elementen van belang zijn. Omdat ze lesinhoud het best weergegeven kan worden in een filmpje van 10 minuten, zouden vooral de kernaspecten hierin opgenomen moeten worden. Welk moeten opdrachten en verwerkingsopdrachten op maat worden gemaakt. Bij de technische kennis (TK) moet de leraar de kennis hebben over de technische mogelijkheden om bijvoorbeeld filmpjes te maken en deze te verspreiden onder de leerlingen. Ook is het ontwerpen van aanvullend materiaal hier een onderdeel van, denk aan Prezi of het maken van een online quiz.

Hoe wordt flipping de classroom toegepast in de praktijk? Ik ligt hierbij twee modellen toe, natuurlijk zijn er ook nog andere modellen die gebruikt kunnen worden.

  • Een model is de Flipped Mastery model. Hierbij bekijken de leerlingen eerst online video’s en via een online quiz, thuis of in de les, laat de leerling zien of hij/zij de basisstof begrepen heeft. Aan de hand van de resultaten van de quiz, bepaal je samen met de leerling wat de volgende stap zou zijn. Nog een keer kijken en de quiz halen (mocht de quiz niet goed gemaakt zijn) of verdergaan met verschillende verdiepingsopdrachten (dit hangt af van wat de leerling nodig heeft). Een mooie tool om het begrip van de leerlingen te meten, is bijvoorbeeld Socrative.
  • Een tweede model is een combinatie van de learning cycle en flipping te classroom van Jackie Gerstein. Het model is cyclisch en start rechtsboven bij de gezamenlijke activiteit fase. De opstart vindt gezamenlijk plaats in de les en wordt aangestuurd door de docent. De leerlingen worden betrokken bij het onderwerp door een experiment, simulatie, een game etc. Het doel van deze activiteit is om de kinderen betrokken te maken bij het onderwerp. Vervolgens gaan de leerlingen zelfstandig in de inhoud fase aan de slag met concepten die ze al eerder hebben ervaren, zoals bijvoorbeeld bij het experiment. Zo kijken ze wat experts te zeggen hebben op het gebied en de achterliggende theorie. Dit kunnen ze doen door middel van video’s, podcastlessen. Websites etc. In de derde fase vindt de verwerking plaats van de inhoud. Door middel van het bloggen, podcast maken, film maken enz. wordt betekenis gegeven aan de leerstof. In de laatste fase presenteren de leerlingen wat ze geleerd hebben en passen ze de kennis toe op een manier die bij hen past.

De meerwaarde van flipping the classroom is dat het veel meer mogelijk maakt dan bestaande en klassikale modellen. En je wordt als docent zijnde gedwongen om stil te staan bij je eigen lespraktijk. Bij de meeste docenten die flipping de classroom toepassen verandert het onderwijs meer van leerkracht gestuurd naar leerling gestuurd.

Welke tools voor flipping the classroom ken je al?

Zelf ken ik geen tool voor flipping te classroom. Ik was namelijk niet bekend met deze term. Ik ben daarom op zoek gegaan op internet en daar kwam ik het volgende tegen:

  • Edpuzzle 
  • Wizer
  • Playposit
  • ShowMe – iPad sketching
  • BookWidgets
  • Explain Everything
  • Ted-Ed

Op internet vond ik heel veel verschillende soorten tools. Een aantal tools die ik wel al kende waren: Flipgrid, screencastomatic en Powtoon. De overige kende ik allemaal niet. Om hier toch meer over te weten te komen, heb ik mij verdiept in de volgende vier tools: Ted-ed, Explain Everything, Wizer en Edpuzzle.

Ted-ed: met deze tool kan je korte video’s maken en deze delen. In de bibliotheek van Ted-Ed vindt je verschillende samengestelde educatieve video´s, waarvan vele samenwerkingen zijn tussen docenten en animators. Om de video heen kan je een gehele les maken. Het is mogelijk om vragen, verdiepingen of extra uitleg toe te voegen.

Explain Everything: dit is een online whiteboard tool voor productieve sessies in de klas. Met Explain Everything kan je leuke activerende lessen maken. Studenten of docenten kunnen in de whiteboard tool gemakkelijk video’s, afbeeldingen en andere content toevoegen. Je maakt als het ware één groot canvas.

Wizer: je kunt via deze tool verschillende lessenseries opzoeken of ontwerpen. Binnen Wizer kies je eerst een lay-out voor je lessenserie en daarna kan je verschillende activerende werkvormen toevoegen. In Wizer kan je de instructie direct verbinden met de toepassing van de lesstof en dat op één pagina. Het is bijvoorbeeld mogelijk om vragen te verbinden aan een leuke YouTube video. Een andere opties is een ‘full on a image’, je hebt hierbij de opties om uitleg te geven in een afbeelding. Ideaal als je je les visueel wilt maken. Daarnaast zijn er nog vele activerende opties mogelijk binnen Wizer.

Edpuzzle: via deze tool heb je de mogelijkheid om video’s van een verschillend platform te bewerken naar een les. Heb je een leuke YouTube video die je wilt inzetten binnen je les? Met Edpuzzle heb je de mogelijkheid om binnen de video toetsen, vragen & audio toe te voegen, zie afbeelding 2. 

Ook is het mogelijk om de video te croppen (het inkorten van de video), handig als je maar een deel van de video wilt laten zien. Via Edpuzzle kan je gebruik maken van filmpjes van YouTube, je eigen lessen, lessen van anderen en Vimeo. Ook kan je de resultaten van de leerlingen zien. Je ziet exact wie er goed scoorden en de les hadden begrepen, maar je ziet ook welke leerlingen juist moeite hadden en extra hulp nodig hebben, zie afbeelding 3.

Door mij te verdiepen in de verschillende tools, merk ik dat er heel veel variatie is. Hierbij denk ik zelf dat ik Edpuzzle het fijnst vind werken. Ik heb op de verschillende sites onderzoek gedaan en ik vind Edpuzzle erg overzichtelijk en duidelijk. Ook vind ik het erg leuk dat je vragen kan toevoegen en dat je daarna een analyse terug kan vinden.

Bronnen:

Filmpje: Uitleg flipping the classroom

https://www.leraar24.nl/50140/flipping-the-classroom-zo-flip-je-een-les/

https://www.bookwidgets.com/blog/2019/02/20-engaging-flipped-learning-apps-for-in-the-flipped-classroom

http://www.docentvanmorgen.nl/flipping-the-classroom-tools/

Reacties