Vraag van de week 2: Hoe krijg je meer interactie tijdens (online) onderwijs?

Deze week hebben wij, voor het vak technologie en moderne media, ons verdiept in verschillende tools die worden gebruikt in het (online) onderwijs. Hierbij geef ik antwoord op de volgende vragen: Hoe zie ik dit terug op de iPabo? Hoe zie ik dit terug op stage? En over welke tool wilde ik zelf meer weten? 

Welke manieren ken ik van het onderwijs op de pabo? Wat zorgt ervoor dat er meer interactie is tijdens de online les? Welke tools werken daarbij goed? ​

Op de iPabo gebruiken wij Microsoft Teams. De leerkrachten gebruiken verschillende manieren om ervoor te zorgen dat er meer interactie is tijdens de les, denk bijvoorbeeld aan: Padlet, Break-out rooms, Menti.com of andere werkvormen. Bij Padlet of Menti.com stelt de leerkracht vaak een vraag. Wij als studenten moeten hierop beantwoorden, soms mogen we eerst in groepjes overleggen, maar soms moeten wij het al direct invullen. De break-out rooms worden vaak gebruikt om te overleggen met klasgenoten. Wat ik fijn vind aan de break-out rooms, is dat de beheerder hier de regie over heeft. Hij voegt mensen er zelf in toe en als het tijd is, komt iedereen vanzelf terug. Een voorbeeld van een werkvorm dat wordt gebruikt is speeddaten. Dit deden wij om kennis te maken met onze klas. De docent had goed georganiseerd wie waar naartoe moest en welke vraag er werd gesteld. Ik merkte hierbij dat een goede voorbereiding heel erg belangrijk was, want daardoor liep het harstikke goed! Ondanks dat speeddaten altijd een beetje een ‘chaos’ is.

Welke tools voor interactie worden gebruikt bij online onderwijs in het basisonderwijs? Welke tools werken daarbij goed?

Op mijn stageschool wordt ook gewerkt met Microsoft Teams, hierin worden de kinderen gebeld door de leerkracht en is er een momentje om met elkaar te praten en vragen te stellen. Verder nemen de meeste leerkrachten op mijn stageschool filmpjes op. Deze versturen ze naar de kinderen. Dit doen ze o.a. door Padlet te gebruiken. De kinderen kunnen hier dan op reageren en hebben toch een instructie gevolgd. De leerkracht houdt via Snappet bij wat de leerlingen hebben gemaakt en ze zijn de hele lesdag beschikbaar voor vragen. Voor de onderbouw is dit anders. In de onderbouw werken ze met Padlet. Hier kunnen de ouders filmpjes/foto’s van de leerlingen plaatsen om enige vorm van interactie te krijgen.

Wat ik hoor en zie op andere scholen, is dat er ook veel wordt gewerkt met Google Classroom. Hier wordt dan ook in gebeld met elkaar. Het voordeel van Google Classroom is dat er makkelijk documenten ingeleverd kunnen worden binnen een bepaalde tijd.

Eventuele tools die scholen kunnen gebruiken om meer interactie te krijgen zijn:

Tool:

Wat is het?

Kahoot!

Is een online quiz. Na iedere vraag volgt een top 5 van deelnemers (of groepjes) die de quiz het beste/snelste hebben gemaakt.

Flipgrid

Een afgesloten ruimte, waar deelnemers een video kunnen plaatsen van maximaal 5 minuten.

Mentimeter

Met Mentimeter kunnen presentaties met o.a. open vragen en multiple choice vragen worden gemaakt. Er is ruime keuze in de manier waarop de antwoorden worden gepresenteerd.

Socrative

Met Socrative kunnen leerlingen deelnemen aan toetsen waarin open en gesloten vragen gesteld kunnen worden. De toetsen kunnen ook als ‘space race’ worden afgenomen: leerlingen worden dan in groepjes ingedeeld en strijden tegen elkaar.

Quizizz

Met Quizizz kun je een quiz maken met vijf soorten vragen: multiple choice, multiple selection, fill in the blanc, een poll en open vragen.


Over welke tool voor het vergroten van interactie zou ik nog meer willen weten? 

De tool die ik heb gekozen, is Socrative. Zelf had ik hier nog nooit van gehoord maar de beschrijving die ik daarover had gevonden op internet vond ik heel interessant. Als eerste had ik een account aangemaakt, maar om een duidelijk beeld te krijgen wat ik precies met Socrative kan, heb ik een filmpje opgezocht. Op de site zelf staat ook een filmpje, deze staat in het Engels. Zelf vind ik het fijner om een Nederlands filmpje te bekijken.

In het filmpje kwam ik er al direct achter dat er ook een app bestaand voor Socrative. Dit is handig voor scholen die werken met een iPad of een tablet.

Om te starten moet de leerkracht eerst een account aanmaken. Hiervoor heb je een google account nodig. Bij Socrative kan je een ‘room’ aanmaken, dit is een soort virtuele kamer waar een code aan vast hangt. De kinderen kunnen deze code invoeren op de laptop of tablet en daardoor komen ze als het ware in je ‘virtuele klas’. Je kan zelf de code maken en aanpassen. Je ziet direct of een leerling deelneemt en hoeveel leerlingen dat zijn.

Onder het kopje ‘Quiz’ kun je vragen maken. Denk hierbij aan meerkeuzevragen, openvragen (wel hoofdlettergevoelig), juist of fout en je kunt er afbeeldingen aan toevoegen.

Wanneer je de quiz wilt starten, ga je naar Launch, vervolgens naar quiz en je kiest welke quiz er staat. En als laatste kan je kiezen welke soort quiz je wilt zien als leerkracht. De leerlingen kunnen nu hun naam invullen en ze krijgen vervolgens de vragen. In het lerarenscherm kun je direct zien wat de leerling doet. Als je het scherm op het bord wilt laten zien, kan je er altijd voor kiezen om de namen te verbergen. Wanneer een leerling een vraag goed of fout maakt, krijgt hij/zij dit ook te zien. Als een vraag fout wordt gemaakt, zien de leerlingen daarna ook het goed antwoord.

Hebben de leerlingen de vragen beantwoord? Dan ken je kiezen wat je als leerkracht met de informatie wilt doen. Wil je het in een verslag? Of liever in een tabel?

Ook kan je kiezen voor de ‘Space Race’. Je kiest hier weer een quiz uit en bij de instellengen kan je het volgende instellen: icoontjes en het aantal teams (zelf samengesteld of door de leerlingen). Vervolgens start je de quiz en kunnen de kinderen weer hun naam invoeren. Bovenaan zien de leerlingen in welk team ze zitten. Op het lerarenscherm zie je hoe de leerlingen scoren en welke teams al bijna bij de finish zijn. Vervolgens kun je weer kiezen of het weergegeven wordt in een tabel of een verslag. Je ziet per leerling hoe ze gescoord hebben.

Ik vond dat het filmpje een hele duidelijke uitlag gaf over het gebruik van Socrative. Stap voor stap werd toegelicht wat je moet doen. Zelf werd ik ook enthousiast van de mogelijkheden die Socrative biedt. Onderaan deze blog kan je de link naar het filmpje vinden.

Helaas kan ik Socrative momenteel niet uitvoeren in mijn stageklas. Ik hoop dat ik dit in de toekomst zeker kan doen!

Socrative uitleg

Reacties