Het ADDIE-model

Tijdens de les onderwijskundig ontwerpen, kregen wij de opdracht om verschillende modellen te onderzoeken. Samen met Mylene en Demi moesten wij het ADDIE-model onderzoeken. Hierbij hebben we de taken verdeeld en kwamen we uit op de volgende informatie:

Informatie: 

Het ADDIE-model is een projectmatige wijze van opleidingsontwikkeling en loopt volgens het

watervalmodel. Dit houdt in dat de fasen van ontwikkeling in elkaar overlopen. Vanuit de laatste fase (evaluatiefase) wordt weer teruggekeken naar de voorgaande fasen om feedback uit de praktijk te verwerken in nieuwe fasen van ontwikkeling. Tijdens het leertraject moet je alle betrokkenen op de hoogte houden, je geeft ze informatie en laat ze participeren in de ontwikkeling om het draagvlak in latere fasen van je project te vergroten. 

De afkorting ADDIE staat voor de fasen van het model, in totaal zijn er vijf fases (Analysis, Design, Development, Implementation en Evaluatie).

Toelichting vijf fasen ADDIE model:

Het ADDIE-model, bestaat uit de volgende vijf fasen

1. Analyse

Dit is de eerste fase van het model. Hierbij gaat het om het vaststellen van een probleem, potentiële oplossing of een gewenste situatie. Alle relevante data worden verzameld om het design tot een succes te laten worden. Enkele aspecten die in overweging genomen moeten worden, zijn:

  • Probleemanalyse: wat is het (feitelijke) probleem?  
  • Doelgroepanalyse: wat zijn kenmerken van de doelgroep?  
  • Contextanalyse: in welke context speelt het probleem of moet de gewenste situatie worden gerealiseerd?  
  • Behoeftenanalyse: wat zijn de behoefte van de doelgroep en de opdrachtgever? 
  • Analyse van de kennisbasis: Wat weten we al over dit probleem of mogelijke oplossingen? Is er literatuur over te vinden als onderbouwing?
2. Design

Dit is de ontwerpfase. Hierin wordt de zogenoemde ‘blauwdruk’ ontworpen. De benodigde specificaties die vastgesteld moeten worden zijn onder andere: het doel, de vorm en de inhoud. Wanneer het ontwerpplan compleet en concreet genoeg is, kan er overgegaan worden naar de volgende fase. 

3. Development 

Dit is de ontwikkelingsfase, hierin wordt het ontwerp gerealiseerd en getest. De abstracte ideeën en methoden krijgen in deze fase duidelijke contouren. Hierbij let je op de volgende twee punten:

Didactiek: de meeste efficiëntste methode per leerdoel om de kennis en vaardigheden over te brengen aan de lerende.

Het volledig uitvoeren van het pilotproces, inclusief een feedbacksysteem waar je de effectiviteit kunt monitoren.

4. Implementation 

Dit is de implementatiefase, hierin wordt het product gepresenteerd aan de lerende. Dit proces is interactief, wat wil zeggen dat het herhaald wordt om tot een optimaal resultaat te komen.

 5. Evaluation

Dit is de evaluatie. De evaluatie komt terug in alle vijf de fasen. Er zijn verschillende evaluatiemethoden waarin gegevens kunnen worden verzameld over de kwaliteit van het ontwerp. Vaak is het nodig aanpassingen te doen aan (tussenversies van) het ontwerp. Hiermee start een volgende ontwikkelcyclus.

Voordelen en nadelen:

Het ADDIE-model is een watervalmethode (de fasen van de ontwikkelingen lopen in elkaar door). Hier zitten (naar mijn mening) voor-en nadelen aan. 

Het voordeel van deze methode is dat je gestructureerd te werk gaat en pas aan een volgende fase begint als de vorige is afgesloten. Er zijn vijf fasen, je kunt pas door naar fase 2 als je fase 1 hebt afgesloten. Je kunt daardoor alles op het juiste moment uitvoeren. Ook vergeet je geen stappen omdat je zo gestructureerd aan het werk bent. 

Het nadeel van deze methode is dat je alle betrokkenen goed op de hoogte moet houden. Je moet deze waar nodig informeren en laten participeren in de ontwikkeling om het draagvlak in latere fasen van je project te vergroten. Een ander nadeel is dat je pas in de evaluatiefase achter bepaalde problemen komt. Je kunt dit dan moeilijk aanpassen. Doordat je in verschillende fasen werkt kun je niet steeds alles aan gaan passen, omdat je steeds doorgaat op de fase daarvoor. 

Wat vind ik er zelf van?

Het ADDIE-model lijkt mij een hele fijn methode. Ik denk ook dat ik onbewust al veel stappen uit de methode gebruikt, denk hierbij aan: analyseren, het ontwerpen, uitvoeren, herontwerpen en het evalueren. Wat mij fijn lijkt aan de methode is dat het een bepaalde ‘hou vast’ biedt. In de eerste fase, het analyseren, staan er vijf punten waar bij het belangrijk is je rekening mee houdt. Hetzelfde geldt bij de andere fasen, er staat duidelijk omschreven wat er van je verwacht wordt. Het nadeel is dat je veel met je omgeving moet communiceren, maar ik denk dat je dit altijd wel houdt als je werkt met een ontwerpcyclus. Verder is het ook een nadeel dat je pas in de evaluatiefase erachter komt of er problemen zijn. Dit maakt het aanpassen lastiger.

Wel zou ik willen proberen om met dit model te werken, omdat dit model mij een duidelijk structuur biedt.


Reacties