Vraag van de week 1: Wat is het beste platform voor online onderwijs?

Iedere week krijgen wij voor het vak 'Technologie en moderne media' de opdracht om een vraag van de week te beantwoorden. Deze week ging de vraag over de beste platforms. Hierbij ga ik in op welke platforms er zijn, welke het meest worden gebruikt, welke ervaringen ik ermee heb en wat de voor- en nadelen zijn. 

Welke platforms zijn er?

  • LessonUp: Leerlingen loggen in met een pincode, docenten kunnen er video’s, afbeeldingen, teksten en quizzen op kwijt. ‘Ik zet mijn ingesproken PowerPoint erop, en daarna geef ik meerkeuzevragen om te checken of ze snappen wat ik heb uitgelegd.’ Ook kan de docent monitoren hoe lang een leerling over een opdracht doet – en hoe goed die opdracht is gemaakt.
  • Gynzy: met handige gereedschappen en deelbare tools voor je uitleg.
  • Bruikbare whiteboards: zoals Pixiclip (‘meest eenvoudige en doeltreffende’), FlockDraw (om uitgebreid mee te tekenen en schilderen), Stoodle (om huiswerk mee door te nemen), Sketchlot (registreren is niet nodig) en RealtimeBoardd: volgens de site het whiteboard waar je de meeste kanten mee op kunt. ‘Denk aan functies als het uploaden en delen van tekstbestanden, tekeningen, websites, video’s en PDF-documenten.’
  • Zoom: Live met je klas.
  • Teams: Je kan er online lesgeven, bestanden delen, leerlingen opdrachten laten inleveren en deze ook via Teams beoordelen. Je kan contact hebben met leerlingen via de chat en vergaderen en overleggen met collega’s.
  • Google Hangouts: vooral voor kleinere groepen.
  • PowerPoint: Je kunt Powerpoints op een simpele manier uitgebreider maken met een voice-over.
  • Padlet: is een interactief bord waarop je allerlei content kunt plaatsen. Je moet het zien als een soort muur waar je alle vrijheid hebt om iets op te plakken, maar dan digitaal
Welke platforms worden het meest gebruikt in het basisonderwijs en welke ervaringen heb ik met de verschillende flatforms?

De platforms die het meeste gebruikt worden zijn vooral: Teams, zoom en Google Hangouts.

Zelfs heb ik alleen ervaring met Teams en Padlet. Zelf werken we met school veel op teams en ook met Padlet. Ik zie zelf veel filmpje van Padlet voorbij komen op social media. Ik ben overigens wel bekend met Gynzy alleen niet het online onderwijs daarvan.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende platformen?

In de onderstaande tabel heb ik drie verschillende platformen uitgewerkt: 

Platform:

Voordelen

Nadelen

Teams

Goed bruikbaar voor (kleinere) groepsdiscussies.

Door veel onderlinge interactie neemt de onrust in het gesprek toe (vanaf ongeveer 8 personen).

Elke deelnemer kan de ander zien en horen.

Iedereen kan de regie over het gesprek (over)nemen.

Eenvoudig bestanden, linkjes en het eigen scherm met andere deelnemers uitwisselen.

Minder geschikt voor het ‘zenden’ van onderwijsinstructie vanwege mogelijke onderbrekingen.

Tijdens gesprekken kun je chatberichten versturen, individueel of naar de hele groep.

 

Zoom

Goed bruikbaar voor (kleinere) groepsdiscussies.

De gratis versie is niet AVG-proof!

Elke deelnemer kan de anderen zien en horen.

Als presentator veel handelingen verrichten om anderen wel/niet het woord te geven.

Als presentator eenvoudig schermdelen met de deelnemers.

Minder geschikt voor grotere groepen vanwege zichtbaarheid en mogelijke verstoringen.

Deelnemers kunnen verbaal onderdeel uitmaken van de discussie/les.

Beperkte mogelijkheden om bestanden uit te wisselen.

Google Hangouts

Zeer eenvoudig in gebruik en overzichtelijke interface.

Minder geschikt voor grotere groepen vanwege zichtbaarheid en mogelijke verstoringen.

Goed bruikbaar voor (kleinere) groepsdiscussies

Beperkte mogelijkheden om bestanden uit te wisselen.

Elke deelnemer kan de anderen zien en horen.

Geen interactie mogelijkheden met polls of andere geïntegreerde vragenlijsten.

Als presentator eenvoudig schermdelen met de deelnemers.

Als Google-dienst afhankelijk van de beschikbaarheid van een Google-account

.

Deelnemers kunnen verbaal onderdeel uitmaken van de discussie/les.

 

Reacties