De leraar als ontwerper

In het algemeen zie je steeds meer dat leerlingen zich gaan individualiseren. Dit in tegenstelling tot de jaren 50, toen de leerlingen meer een standaardbiografie volgden. We leven nu in een samenleving waarin individuen zelf hun eigen biografie moeten vormgeven. Er zijn veel meer vrijheden om het leven vorm te geven. In verschillende internationale onderzoeksprojecten is geprobeerd vast te stellen welke vaardigheden nodig zijn voor de 21e eeuw, de ‘21st century skills’(1). Als leraar is je beroep dan ook aan het ‘verschuiven’ (2).

1. Wat zouden de werkzaamheden en rollen van de leerkracht moeten zijn in de toekomst?

Aangezien er heel veel verandert in de toekomst, denk ik dat de leerlingen steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen (2). Je ziet dit bijvoorbeeld in Snappet of in het OGO-onderwijs, waar de leerlingen zelfstandig werken aan het behalen van de doelen. De doelen sluiten aan bij de landelijke doelen van SLO, alleen werken de leerlingen op hun eigen niveau. Ik ben daarom van mening dat je als leerkracht meer gaat begeleiden en coachen, in plaats van het lesgeven voor een volle klas. Je krijgt meer administratieve taken en maakt werk dat passender is voor individuele leerlingen of subgroepen. Je bent het onderwijs meer zelf aan het vormgeven door het herontwerpen en aansluiten bij het niveau en de behoeftes van de leerlingen. Ook doe je dit in overleg met je collega’s, er wordt meer groepsoverstijgend gewerkt en onderwijsassistenten en klassenondersteuners kunnen individuele leerlingen en subgroepen ook begeleiden.

2. Hoe zie je voor je dat het onderwijs georganiseerd is over een paar jaar? Denk bv aan: lerarentekort, unitonderwijs, inzet van onderwijsassistenten en leraar ondersteuners.

Ik denk dat er uiteindelijk meer gewerkt gaat worden met unitonderwijs. Hierbij kan de leerkracht zich focussen op een bepaald vakgebied en verschillende onderwijsassistenten en leerkracht ondersteuners inzetten om te begeleiden en te werken met zowel individuele leerlingen, als in subgroepen. Als collega’s onderling vraagt het een goede samenwerking en duidelijke structuur voor de leerlingen. Ook denk ik dat er veel meer ICT-materialen aanwezig zijn en dat er daardoor veel hulpmiddelen zijn. De methodes zijn al aan het digitaliseren denk bijvoorbeeld aan de methode ‘Staal’

3. Vind jij het voor toekomstgericht onderwijs van belang onderwijs te kunnen ontwerpen? Waarom wel/niet? Gebruik argumenten:

Nee, ik denk eerlijk gezegd niet dat het van belang is om daadwerkelijk zelf onderwijs te kunnen ontwerpen. Wat ik wel belangrijk vind, is dat je het kan herontwerpen. Er zijn al zoveel verschillende materialen en er wordt nog steeds heel veel nieuwe materialen uitgevonden, als je kleine aanpassingen doet, kan dit al een groot verschil maken. Daarbij vind ik het belangrijk dat je aansluit bij de ontwikkeling en de interesses van de leerlingen. Onderwijs kan pas echt goed bij de leerlingen aansluiten als de leerling ‘mede-ontwerper’ wordt van zijn eigen onderwijs (2).

Bronnen:

(1) file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/21e-eeuwse-vaardigheden-conceptueel-kader.pdf

(2) https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/han-pabo-kiest-voor-voor-/_attachments/ontwerpen_van_onderwijs-trend_voor_de_toekomst.pdf


Reacties